Kajian Komunikasi Ritual dalam Makan Tahun Masyarakat Kadayan di Sarawak

Authors

  • Mohamad Maulana Magiman Universiti Putra Malaysia, Kampus Bintulu Sarawak, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Norhuda Salleh Universiti Malaysia Sabah, 88400 Kota Kinabalu, Sabah, MALAYSIA
  • Karmilah Abdullah Universiti Putra Malaysia, Kampus Bintulu Sarawak, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Malisah Latip Universiti Putra Malaysia, Kampus Bintulu Sarawak, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Dayang Shobihah Abang Abai Universiti Putra Malaysia, Kampus Bintulu Sarawak, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Fakhzan Buang Universiti Putra Malaysia, Kampus Bintulu Sarawak, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v2i2.15.2021

Keywords:

komunikasi, ritual, simbol, sinkretisme

Abstract

Makan Tahun merupakan satu amalan ritual yang dilaksanakan oleh masyarakat Kadayan di Sarawak dalam menyambut tahun baharu. Ritual ini dilakukan pada bulan Disember setiap tahun oleh masyarakat Kadayan yang mempunyai pengangan agama beragam iaitu Islam, Pangan dan Kristian. Persoalannya bagaimana masyarakat yang mempunyai keberagaman beragama mencari penyelesaian dalam ritual yang telah menjadi amalan turun termurun dan diwarisi sejak sebelum kedatangan mana-mana agama. Pelaksanaan upacara ini dipenuhi dengan penggunaan pelbagai barangan sebagai simbol untuk pemakluman yang tidak diketahui maknanya di luar kelompok masyarakat pengamal. Sehubungan itu kajian ini mengkaji tentang makna ritual daripada perspektif komunikasi ritual dan simbol yang digunakan dalam pelaksanaan tersebut. Kaedah etnografi digunakan dalam pengumpulan data di lokasi kajian di Daerah Sebuti, Sarawak. Informan yang terlibat dalam kajian lapangan ini terdiri daripada ahli agama dan pengamal ritual. Temu bual mendalam bersama pengamal ritual Makan Tahun dilakukan pada tahun 2016. Analisis data dilakukan dengan membangunkan transkrip temu bual dan membuat penyusunan mengikut tema bagi memastikan setiap temu bual dianalisis dan diterjemahkan dari sudut pandang masyarakat pengamal ritual. Kaedah etnografi yang dijalankan menemukan bahawa Makan tahun dimaknai sebagai ritual untuk menzahirkan rasa kesyukuran atas rezeki yang diberikan pada tahun semasa. Ritual ini juga sebagai pengharapan agar rezeki pada tahun berikutnya dilipatgandakan oleh pemberi rezeki. Sifat tolak ansur diperlihatkan di mana wujudnya unsur sinktetisme dalam pelakanaan ritual Makan Tahun dengan keseluruhan pelaksaan ritual tersebut dipandu oleh mereka yang mempunyai ilmu agama tinggi dan menduduki status sosial sebagai pemimpin agama dalam masyarakat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andung, P. A. (2010). Komunikasi Ritual Natoni Masyarakat Adat Boti Dalam di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 36–44. http://jurnal.upnyk.ac.id/index.php/komunikasi/issue/view/22.

Angelino, M. L., & Matronillo, M. M. (2020). The Utilization of Indigenous Communication Arts Instructional Materials in Teaching Language. Journal of Technology and Humanities, 1(1), 18-25.

Arumugum, L., Nadeson, B., & Pal Thamburaj , K. (2021). Traditional teaching method - concept of moral education and pedagogy in Aathicuudi. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 176-182. https://doi.org/10.33306/mjssh/131

Asaikkannu, S. (2019). Materialistic culture (palm tree) [பொருள்சார் பண்பாடு (பனைமரம்)]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 172-187. https://doi.org/10.33306/mjssh13

Bell, C. (1992). The Ritual Theory : Ritual Practice. Oxford University Press.

Bohari, S. J., & Magiman, M.M. (2020). Symbol and Meaning of Traditional Rituals of Fresh Flour in the Marriage of the Sarawak Malay Community. Journal of Borneo Communication (JKoB), 8.

Carey, J. (2009). Carey_CulturalApproachCommunication.pdf. In Communication as Culture: Essays on Media and Socirty (2nd Editio).

Carey, J. W. (1998). Political Ritual on Television. Episodes in the history of shame, degradation and excommunication. In T. e LIEBES & J. CURRAN (Eds.), Media, ritual and identity (pp. 119–130). Routledge.

Chittick, W. C. (2001). The heart of Islamic philosophy: the quest for self-knowledge in the teachings of Afdal al-Din Kashani. Oxford University Press.

Couldry, N. (2003). Media Rituals: A Critical Approach. Routledge.

Gennep, A. Van. (1960). Rites of Passage (J. Holm & J. Bowker (Eds.)). Pinter Publishers Ltd.

Hadirman. (2016). Tradisi Katoba Sebagai Media Komunikasi Tradisional Dalam Masyarakat Muna Katoba Tradition As Traditional Media Communications In The Community Muna Hadirman. Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 20(1), 11–30.

Handayani, S. (2018). Agriculture and Ritual. Jurnal Ilmu Komunikasi (J-IKA, V(1), 40–50. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jika.

Inai, N. N., Magiman, M.M., Salleh, N., Yusoff, A. N.M., Tugau, M., & Permana, S. A. (2020). The Analysis Of Food Symbols In The 'Serarang' Ritual Of The Melanau Likow Community In Dalat, Sarawak. International Journal of Innovation, Creativity And Change, 14(3,723-741).

Leach, E. (1976). Culture and Communication: the logic which symbols is connected. Cambridge University Press.

Leach, E. R. (2000). Ritual. In S. Hugh-Jones, J. Laidlaw, & J. Laidlaw (Eds.), The Essential Edmund Leach: Anthropology and society. Yale University Press.

McKinnon, A. (2017). Ritual. In The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Social Theory (pp. 1–2). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118430873.

McQuail, D. (Ed.). (2002). McQuail’s Reader in Mass Communication Theory. Sage Publications.

Madjirie, A. R. (1989). Meluruskan Tauhid: Kembali ke Akidah Salaf. Prima Press, Indonesia.

Magiman, M.M., Hanis, H., Tugau, M., Mohd Yusoff, A. N., & Halim, H. A. (2020). The Symbols Rituals of Salako Community in Sarawak. Opción, 36, 3005-3023.

Magiman, M. M., & Yatim, O. (2012). Simbol dalam Makan Tahun Masyarakat Kadayan, Sarawak. Jurnal Melayu, 9.

Maifianti, K. S., Sarwoprasodjo, S., & Susanto, D. (2014). Komunikasi Ritual Kanuri Blang sebagai Bentuk Kebersamaan Masyarakat Tani Kecamatan Samatiga Kabupaten Aceh Barat Propinsi Aceh. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 12(2), 1–6.

Mulyana, D. (2005). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Remaja Rosdakarya.

O’dea, T. F. (1966). Sosiologi Agama: Suatu Pengenalan Awal. Prentice Hall.

Rappaport, R. A. (1999). Ritual and Religion In the Making of Humanity. University of Cambridge.

Spradley, J. P. (1997). Metode etnografi.

Subtil, F. (2014). James W.Carey’s Cultural Approach of Communication. Revista Brasileira de Ciencias Da Comunicacao, 37(1), 19–44. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/rbcc.v37i1.1879.

Tambiah, S. J. (1979). A Performative Approach to Ritual. The British Academy and Oxford University Press.

Tugau, M., Magiman, M.M., Salleh, N., & Mohd, A. N. The Pelian Ritual In Sebauh District, Bintulu, Sarawak.

Wallace, A. F. C. C. (1966). Religion: An Anthropological View. Random House.

West, R., & Tunner, L. H. (2017). Introducing Communication Theory: Analysis and Application (6th ed.). McGraw-Hill.

Downloads

Published

2021-11-16

How to Cite

Magiman, M. M., Salleh, N., Abdullah, K., Latip, M. ., Abang Abai, D. S. ., & Buang, F. . (2021). Kajian Komunikasi Ritual dalam Makan Tahun Masyarakat Kadayan di Sarawak. ANP Journal of Social Science and Humanities , 2(2), 104-111. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v2i2.15.2021