Teori Simbol Kesucian: Analisis Budaya Etnik Sarawak

Authors

  • Mohamad Maulana Magiman Universiti Putra Malaysia, Bintulu Campus, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.1.2022

Keywords:

Ritual, simbol, kesucian, seni persembahan, etnik Sarawak

Abstract

Ritual masih lagi menjadi amalan etnik-etnik asli di Sarawak. Ritual yang diwarisi secara turun-temurun oleh etnik Sarawak ini kini diamalkan melalui bentuk seni persembahan sewaktu melakukan pelbagai upacara yang menjurus kepada keesaan tuhan. Persembahan ritual itu kebiasaannya menjurus untuk memohon keberkatan dan kesejahteraan agar komuniti yang mendiami sesebuah Kawasan itu terhindar daripada pelbagai kecelakaan. Namun amalan ritual ini mengalami perubahan selaras dengan gaya hidup sesebuah etnik di samping pengaruh faktor-faktor seperti kepercayaan hidup beragama, pembangunan dan polisi kerajaan. Makalah ini akan membincangkan fungsi simbol kesucian yang menjadi akar perlaksanaan ritual dalam budaya etnik-etnik Sarawak. Namun demikian persembahan ritual yang dilaksanakan itu masih mengekalkan kepada sumber reportoir dan barangan dalam setiap persembahan ritual. Kaedah pemerhatian melalui beberapa siri temu bual bersama pengamal budaya, rakaman video persembahan dan gambar foto digunakan bagi mendapatkan data. Akar wujudnya persembahan ritual yang diungkap dalam setiap etnik-etnik di Sarawak adalah berdasarkan faktor kesucian bagi memastikan ritual yang dilaksanakan dapat diterima oleh tuhan dan sebagai pembalasannya kesejahteraan setiap komuniti tersebut terpelihara. Pendokumentasian ini sangat penting bagi memastikan keunikan ritual yang dilaksanakan oleh setiap etnik-etnik di Sarawak terus terpelihara dan disimpan sebagai khazanah budaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arumugum, L., Nadeson, B., & Pal Thamburaj, K. (2021). Traditional teaching method - concept of moral education and pedagogy in Aathicuudi. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 176-182. https://doi.org/10.33306/mjssh/131

Bell, C. (1992). The Ritual Theory: Ritual Practice. London: Oxford University Press.

Bohari, S. J., & Magiman, M. M. (2020). Simbol Dan Pemaknaan Ritual Adat Tepung Tawar Dalam Perkahwinan Masyarakat Melayu Sarawak. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 8.

Clifford, G. (1992). Kebudayaan dan Agama. Yogyakarta: Kanisius.

Geertz, C. (1971). Islam observed: Religious development in Morocco and Indonesia (Vol. 37). University of Chicago press.

Douglas, M. (2002). Natural symbols. Routledge.

Hamali, S. (2017). Agama dalam Perspektif Sosiologis. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 12(2), 223-244.

Inai, N. N., Magiman, M. M., Salleh, N., Yusoff, A. N. M., Tugau, M., & Permana, S. A. (2020). The Analysis Of Food Symbols In The'Serarang'Ritual Of The Melanau Likow Community In Dalat, Sarawak. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 14(3,723-741).

Magiman, M. M., & Nordin, M. N. (2021). A Study of Ritual Communication in Kadayan Community in Sarawak. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 211-224.

Magiman, M. M., Salleh, N., & Yusoff, A. N. M. (2019). SIMBOL KESUCIAN DALAM KOMUNIKASI RITUAL MASYARAKAT KADAYAN SARAWAK Purity symbol in the ritual communication of Kadayan’s community in Sarawak. In Prosiding∎ Seminar Nasional Arkeologi (Vol. 153, p. 166).

Magiman, M. M., Chelum, A., Durin, A., Nie, C. L. K., & Mohd Yusoff, A. N. (2018). The Iban’s Belief towards the Meaning of Pua Kumbu’s Motif. Scholars Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 6(8), 1490-1496.

Magiman, M. M., & Salleh, N. (2017). Identiti Bidayuh Sarawak Dalam Tarian Langgie Pingadap. Borneo Research Journal, 11, 46-59.

Magiman, M. M., & Yatim, O. (2012). Simbol dalam Makan Tahun Masyarakat Kadayan, Sarawak. Jurnal Melayu, 9.

Nottingham, E. K. (1985). Agama dan Masyarakat: Suatu Pengantar Sosiologi Agama, terj. Abdul Muis Naharong, Jakarta: Rajawali Pers.

Radcliffe-Brown, A. R. (1952). On the Concept of Function in Social Science [in:] Structure and Function in Primitive Society. London: Cohen and West Ltd.

Keti, S., Magiman, M. M., Mohd Yussof, A. N. (2019). Simbol Pakan Dalam Ritual Masyarakat Penan Kawasan Ulu Jelalong Tubau, Bintulu, Sarawak. ICOSSH, Bintulu Sarawak. 16-27

Salleh, N., Inai, N. N., & Magiman, M. M. (2020). Ritual Serarang: Analisis Hidangan Makanan sebagai Simbol Komunikasi Bukan Masyarakat Melanau Likow di Dalat, Sarawak. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 8.

O'Dea, T. F. (1974). Pathologie und Erneuerung der religiösen Institution. Concilium, 10, 62-66.

Tugau, M. A., Magiman, M. M., Kundat, F. R., Mohd Yusoff, A. N., & Chelum. A. (2020). Ritual Dirges (Sabak Bebuah) Of Iban Community in Sebauh District, Bintulu, Sarawak, Hamdard Islamicus, 43(S.2), 358-370.

Turner, V. W. (2020). Schism and continuity in an African society: A study of Ndembu village life. Routledge.

Turner, V. (1980). Social dramas and stories about them. Critical inquiry, 7(1), 141-168.

Turner, V. W. (1967). The Forest of symbols: Turner, Victor (W [itter]); Aspects of Ndembu ritual. Ithaca: Cornell University Press.

Yakin, H. S. M. (2015). Adat Kematian Masyarakat Borneo dan Asia: Satu Tinjauan Perbandingan dari Aspek Budaya dan Pendekatan Kajian. MANU: Jurnal Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB).

Downloads

Published

2022-03-11

How to Cite

Magiman, M. M. . (2022). Teori Simbol Kesucian: Analisis Budaya Etnik Sarawak. ANP Journal of Social Science and Humanities , 3, 1-9. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.1.2022