Ritual Pelian Budaya Masyarakat Iban di Daerah Sebauh, Bintulu Sarawak

Authors

  • Mangai Tugau Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan dan Sains, Universiti Putra Malaysia, Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Mohamad Maulana Magiman Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan dan Sains, Universiti Putra Malaysia, Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Franklin Ragai Kundat Fakulti Sains Pertanian dan Perhutanan, Universiti Putra Malaysia, Bintulu, 97008 Bintulu, Sarawak, MALAYSIA
  • Norhuda Salleh Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah, 88400 Kota Kinabalu, Sabah, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.7.2022

Keywords:

Ritual, Pelian, identiti, simbol, masyarakat Iban

Abstract

Pelian merupakan upacara pemisahan roh antara orang mati dan masyarakat hidup dalam kalangan masyarakat Iban yang sangat menjunjung tinggi pengarap lama (animism). Ritual ini mempunyai beberapa objektif seperti mimpi ngeri (jai hambar), untuk menyembuhkan pesakit, pemisahan roh antara orang mati dan masyarakat yang masih hidup dan proses pentahbisan untuk dukun baru (Manang). Proses Pelian hanya boleh dilakukan oleh Manang (bomoh) dengan objektif, adat dan tradisi yang berbeza mengikut jenis Pelian yang akan dilakukan. Kepercayaan terhadap ritual Pelian bermula dari kepercayaan Iban bahawa dunia terbahagi kepada tiga bahagian iaitu dunia ini, dunia orang mati (Sebayan) dan dunia di langit. Semasa proses Pelian, Manang sedang berhadapan dengan Raja Menjaya (Raja Manang) untuk mendapatkan kuasa penyembuhan dan pemisahan roh antara orang mati dan masyarakat hidup. Daripada bilangan Pelian tersebut terdapat 56 jenis Pelian, dan yang biasa dilakukan ialah Pelian Beserara Bungai (Pemisahan Roh), Besudi (untuk memastikan kesusahan), Nimang Lupung Enggau Ubat (berkat alat perubatan Manang), Bebunuh (untuk membunuh buyu atau incubus), Bebangun enggau Betimba (mengamula atau melantik dukun baru) enggau Mulai ke Semengat (menyelamat jiwa penyabar). Fokus kajian ini adalah mengkaji proses ritual Pelian dan menganalisis simbol yang berkaitan. Mengenal pasti unsur-unsur dalam Pelian yang telah menjadi identiti Masyarakat Iban. Penyelidikan ini menggunakan kaedah kualitatif (etnografi) yang merangkumi Kajian Lapangan, Pemerhatian Peserta, Temu Bual dan Kajian Perpustakaan. Kawasan kajian meliputi seluruh daerah Sebauh yang meliputi kawasan Sungai Sebauh, Sungai Pandan-Binyo, Sungai Labang dan Sungai Tubau-Jelalong. Data yang diperoleh, dianalisis berdasarkan tafsiran, deskriptif, induksi, Grounded Theory dan juga kepercayaan dan pemahaman masyarakat yang dikaji. Antara dapatan kajian ini ialah, Pelian ialah ritual penyembuhan untuk menguatkan ayu (core being) seseorang dan memisahkan roh orang mati dengan masyarakat hidup. Setiap Pelian mempunyai fungsinya sendiri dan ia berbeza antara satu sama lain. Pelantikan (inisiasi) Manang terdiri daripada dua cara iaitu pelantikan yang dibuat oleh Petara atau Tuhan melalui mimpi dan pewarisan daripada ibu bapa atau ahli keluarga yang lain. Keunikan Manang dalam proses Pelian ialah kebolehannya berkomunikasi dengan Petara atau Dewa di Sebayan (Dunia Kematian) dan di langit. Terdapat banyak jenis simbol yang digunakan dalam proses Pelian seperti piring (persembahan kepada Tuhan), pua kumbu' (selimut tenunan), pisau, anak kebuk (balang kecil), manuk (ayam), kain sarung (jalur kain yang dipakai bulat). badan), pagar api (struktur yang sangat simbolik yang membentuk pusat ritual). Keunikan proses dan simbol yang digunakan telah menjadikan Pelian menjadi identiti Masyarakat Iban.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appell, G. N. (2001). Iban Studies: their contribution to social theory and the ethnography of other Borneo societies. The encyclopedia of Iban Studies: Iban history, society and culture, 741-785.

Buda, N. A., & Chuat, J. A. (2009). Iban Pegai Rajah Brooke. Pegari Iban Production.

Effendy, C. (2006). Sastra sebagai wadah integrasi budaya. STAIN Pontianak Press.

Freeman, D. (1992). The Iban of Borneo (No. 41). S. Abdul Majeed.

Geertz, C. (1960). The Javanese Kijaji: The changing role of a cultural broker. Comparative Studies in society and history, 2(2), 228-249.

Jensen, E. (1974). The Iban and their religion. Clarendon Press.

Kiyai, G. (2019). Ritual Adat Kematian dalam Masyarakat Iban di Sarawak: Artifak Iringan Tukang Sabak. Jurnal Borneo Arkhailogia (Heritage, Archaeology and History), 4(1).

Ichikawa, M. (2007). Degradation and loss of forest land and land-use changes in Sarawak, East Malaysia: a study of native land use by the Iban. In Sustainability and Diversity of Forest Ecosystems (pp. 403-413). Springer, Tokyo.

Magiman, M. M. (2012). Ritual ‘Makan Tahun’Masyarakat Kadayan di Kg. Selanyau Daerah Kecil Berkenu, Sarawak. Unpublished doctoral thesis), Universiti of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.

Mingat, S. R. (2019). Peribahasa Iban Terpilih: Analisis Berdasarkan Teori Etika Kewajipan Prima Facie (Doctoral dissertation, Universiti Sains Malaysia).

Tugang, N. (2016). Nakar: Ritual Peralihan Status Penenun Pua Iban. Borneo Research Journal, 10, 68-92.

Tugang, N. (2014). Pua: identiti dan budaya masyarakat Iban. Penerbit Universiti Malaysia Sarawak.

Turner, V., Abrahams, R. D., & Harris, A. (2017). The ritual process: Structure and anti-structure. Routledge.

Turner, J. (1967). Point-symmetric graphs with a prime number of points. Journal of Combinatorial Theory, 3(2), 136-145.

Sather, C. (2015). Monica Janowski, 2014, Tuked Rini, Cosmic Traveller. Life and Legend in the Heart of Borneo. Borneo Research Bulletin, 46, 368-374.

Sutlive, V. H., & Sutlive, J. (Eds.). (2001). Encyclopaedia of Iban Studies: OZ (Vol. 3). Tun Jugah Foundation.

Varney, P. (2012). The modernization of Iban eschatology: Iban burial ritual and afterlife beliefs in contemporary Kuching. Borneo Research Bulletin, 43, 134-162.

Walker, J. H. (2005). Hikayat Panglima Nikosa and the Sarawak Gazette: Transforming Texts in Nineteenth Century Sarawak. Modern Asian Studies, 39(2), 427-460.

Yonda, D. R. (2016). Social transformation on traditional society (case study on Dayak Iban Society of Kapuas Hulu, Kalimantan Barat). In International Conference on Ethics of Business, Economics, and Society Science (pp. 452-460).

Downloads

Published

2022-03-11

How to Cite

Tugau, M., Magiman, M. M., Kundat, F. R., & Salleh, N. (2022). Ritual Pelian Budaya Masyarakat Iban di Daerah Sebauh, Bintulu Sarawak. ANP Journal of Social Science and Humanities , 3, 52-61. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.7.2022