Pembangunan Aplikasi Apsel Sebagai Penambahbaikan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Seni Lukisan Sekolah Menengah: Tinjauan Konseptual

Authors

  • Maznah Salleh Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA
  • Mohd Zahuri Khairani Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA
  • Yakup Mohd Rafee Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v4i2.2.2023

Keywords:

Penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR), pembangunan aplikasi, pendidikan seni visual, seni lukisan

Abstract

Pendekatan pendidikan konvensional dianggap tidak relevan kepada pelajar Generasi Z dan tidak menyediakan mereka untuk pendidikan abad ke-21. Oleh itu, penyediaan bahan pembelajaran yang bersesuaian dengan era digital ini amat diperlukan. Komputer, perisian dan skrin elektronik boleh memperkayakan gaya lukisan kreatif. Mengintegrasikan seni dan teknologi terkini dapat mewujudkan kepelbagaian disiplin seni yang boleh memberi pilihan kepada generasi akan datang. Sekali gus, transformasi seni ini boleh dijadikan pemangkin kepada pendidikan dan pengajaran. Teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran masa kini akan menjadikan pelajar lebih aktif dan kreatif. Lukisan adalah nadi kepada disiplin seni lain, seperti seni bina, arca, lukisan dan seni cetak. Pengetahuan dan kefahaman lukisan adalah prasyarat sebelum menghasilkan seni visual 2D dan 3D. Kertas konsep ini bertujuan untuk mengkaji pembangunan aplikasi berasaskan multimedia dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Pendidikan Seni Visual khususnya Seni Lukisan sebagai wadah dalam PdP yang menyumbang kepada inovasi. Kajian ini akan menggunakan kaedah Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR). Dalam fasa analisis keperluan, kaedah tinjauan soal selidik akan digunakan. Manakala dalam fasa reka bentuk pembangunan, pengkaji akan menggunakan Kaedah Analisis Kandungan dalam fasa reka bentuk dan Kaedah FDM dalam fasa pembangunan. Seterusnya, kaedah temu bual pengguna akan digunakan dalam fasa penilaian. Aplikasi yang dibangunkan ini akan membantu merealisasikan hasrat KPM untuk melahirkan modal insan yang berdaya saing, kreatif, dan inovatif seiring dengan perkembangan Industri 4.0, di samping menjadikan asas teknologi sebagai wadah percambahan ilmu pada abad ke-21.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, S., & Ahmad, N. S. (2017, March). Keberkesanan aplikasi youtube dalam pengajaran dan pembelajaran sains kejuruteraan di Politeknik Seberang Perai. In e-Proceedings iCompEx17 Academic Paper.

Acharya, K. P., Acharya, M., & Khatri, S. (2022). Challenges and Opportunities of Arts-Based Science Learning Among Basic Level Students amid Covid 19 Pandemic. Journal of Advanced College of Engineering and Management, 7(01), 67-80. https://doi.org/10.3126/jacem.v7i01.47334

Culajara, C. J. (2021). Competency Level of MAPEH Teachers in Teaching Performing Arts Based on K to 12 Curriculum in Secondary Public Schools. Instabright International Journal of Multidisciplinary Research, 3(2), 23–36. https://doi.org/10.52877/instabright.003.02.0036

Dayanti, Z. R. (2021). Pengembangan bahan ajar elektronik flipbook dalam Pembelajaran Seni Rupa Daerah siswa kelas V di Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(5), 704-711. https://doi.org/10.22460/collase.v4i5.8187

Fadzil, A. (2015). Penggunaan aplikasi multimedia interaktif dalam kemahiran melukis, mewarna dan menganimasi secara digital (Doctoral dissertation, Universiti Sains Malaysia). Scribbr. http://eprints.usm.my/30079/1/AZMAN_FADHIL.pdf

Hassan, M. A. A. (2017). Penggunaan Perisian ‘Tux Paint’di dalam Aktiviti Menggambar Pendidikan Seni Visual di Sekolah Rendah. JURNAL, 162.

Hasan, A. S. (2003). Lukisan gua di Malaysia. Balai Seni Lukis Negara. http://www.artgallery.org.my

Hattie, J., & Zierer, K. (2019). Visible learning insights. Routledge. London & New York.

James, A. J. E., Shamsiah, S. R., Lim, S. N., Chai, S. H., Quah, C. S., & Muhammad Sauki, R. (2017). Panduan pelaksanaan pendidikan abad ke-21. Scribbr. http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/592

Jamil, M. R. M., & Noh, N. M. (2020). Kepelbagaian metodologi dalam penyelidikan reka bentuk dan pembangunan. Qaisar Prestige Resources.

Jiarong, H. (2015, September). Research on the Clothing Studio Teaching Reform under the Influence of Design Competition Social Effect. In 2015 Conference on Informatization in Education, Management and Business (IEMB-15) (pp. 324-328). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/iemb-15.2015.63

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Tingkatan 3. In Kementerian Pendidikan Malaysia.

Kiflee, C. S., Hassan, S. A., Maaluot, N., Yusof, R., & Khalid, F. (2020). Analisis Keberkesanan Kaedah Multimedia Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Terhadap Pelajar Pintar dan Berbakat. Jurnal Personalia Pelajar, 23(2). Scribbr.https://www.ukm.my/personalia/wp-content/uploads/2022/02/Artikel-7_Che-Suriani_GENIUSpintar_.pdf

Kumar, B. A., & Chand, S. S. (2019). Mobile learning adoption: A systematic review. Education and information technologies, 24, 471-487. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9783-6

Ligon, S. (2011). Digital art revolution. Watson-Guptill. New York.

Perdana Menteri Malaysia. (2020). Teks ucapan YAB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin, Perdana Menteri Malaysia. April, 1–10.

Perry, B., & Edwards, M. (2019). Innovative arts-based learning approaches adapted for mobile learning. Open Praxis, 11(3), 303-310. Scribbr. https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/informit.767572322361216

Rachmadtullah, R. M. S. Z., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2018). Development of computer-based interactive multimedia: study on learning in elementary education. Int. J. Eng. Technol, 7(4), 2035-2038. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.16384

Razak, R. A., & Nordin, S. Z. S. (2017). Projek Pembangunan Perisian Multimedia: Strategi Pengajaran Yang Membentuk Keperibadian Guru Pelatih. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 1(1), 42-52. Scribbr. https://mojc.um.edu.my/index.php/JUKU/article/view/7948

Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and development research: Methods, strategies, and issues. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203826034

Salleh, M., bin Khairani, M. Z., & bin Mohd Rafee, Y. (2023). Analisis Keperluan Terhadap Pembangunan Aplikasi Seni Lukisan (ApSeL) dalam Pengajaran Pendidikan Seni Visual di Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(2), e002136-e002136. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i2.2136

Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., ... & Gunawan, I. G. D. (2023). PENDIDIKAN MULTIMEDIA: Konsep dan Aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Sugianto, D., Abdullah, A. G., Elvyanti, S., & Muladi, Y. (2013). Modul virtual: Multimedia flipbook dasar teknik digital. Invotec, 9(2). https://doi.org/10.17509/invotec.v9i2.4860

Mokhtar, M. WMD, W. S. A., & Yasim, A. M. (2020). Using Technologies to Cultivate Creativity in Visual Art.

Mortimer, E. F., & El-Hani, C. N. (Eds.). (2014). Conceptual profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts (Vol. 42). Springer Science & Business Media. New York.

Okyerewa, A., Nortey, S. S., & Bodjawah, E. K. (2013). Teaching and Learning of Visual Arts in Senior High Schools in Rural and Urban Settings in Ghana. International Journal of Technology and Management Research, 1(2), 67-75. https://doi.org/10.47127/ijtmr.v1i2.25

Yahaya, M., Hanafiah, R., Zakaria, N. S., Osman, R., & Bahrin, K. A. (2020). Amalan pembelajaran abad ke-21 (PAK21) dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) guru-guru sekolah rendah. Jurnal IPDA, 26(1), 13-24. Scribbr. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ipda/article/view/8022

Yin, H., Lee, J. C. K., & Zhang, Z. (2020). Catering for learner diversity in Hong Kong secondary schools: Insights from the relationships between students’ learning styles and approaches. ECNU Review of Education, 3(4), 610-631. https://doi.org/10.1177/2096531120911800

Zheng, J. (2014). The Shanghai Art School: Relocating Chinese Art Teaching from The Private Studios To The Public Education System, 1913-1937. Asian Culture and History, 7(1), 164-170. https://doi.org/10.5539/ach.v7n1p164

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Salleh, M., Khairani, M. Z., & Mohd Rafee, Y. (2023). Pembangunan Aplikasi Apsel Sebagai Penambahbaikan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Seni Lukisan Sekolah Menengah: Tinjauan Konseptual. ANP Journal of Social Science and Humanities , 4(2), 8-15. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v4i2.2.2023