Kesan dan Amalan Santau dalam Budaya Masyarakat Nusantara

Authors

  • Ahmad Nasir Mohd Yusoff Department of Government and Civilization Studies, Faculty of Human Ecology, Universiti Putra Malaysia, 43400, Serdang, Selangor, MALAYSIA
  • Nik Rosniwati Ismail Department of Government and Civilization Studies, Faculty of Human Ecology, Universiti Putra Malaysia, 43400, Serdang, Selangor, MALAYSIA
  • Mokhtar Kassan Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa'), 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor, MALAYSIA

DOI:

https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.3.2022

Keywords:

Santau, Nusantara, jin, perubatan Islam dan perkhidmatan perubatan moden

Abstract

Santau adalah salah satu punca pergolakan umat Islam hari ini. Ia boleh menjejaskan keharmonian rumah tangga, mengancam keselamatan masyarakat dan negara, menyuburkan budaya fitnah dan hasad, serta mencetuskan huru-hara dalam masyarakat Nusantara khususnya di Malaysia dan Indonesia. Santau juga merupakan alat pembunuh senyap kerana boleh menyebabkan mangsa mengalami kesakitan yang berpanjangan, muntah darah, lumpuh, gila dan mati. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan amalan santau dalam masyarakat di Nusantara. Kajian kes kajian kualitatif ini melibatkan kisah seorang Doktor Perubatan Moden (lelaki) yang menghidap penyakit misteri dengan simptom demam berpanjangan, sakit dan ketegangan di bahagian dada dan bahu sejak 2008. Keputusan negatif pada ujian darah, ECG, tekanan. ujian, x-ray, ultrasound, OGDS, CTScan, MRI, ujian sumsum tulang, Imbasan PET dan juga antibiotik yang paling kuat tidak dapat menyembuhkannya. Doktor lelaki itu kemudiannya mendapatkan rawatan daripada Tuan Haji Mokhtar Kassan, pakar rawatan santau Islam dan dia tidak menggunakan penglibatan jin. Kesihatannya beransur pulih dengan ketara dan terus menjalani rawatan setiap minggu. Kes ini menggambarkan betapa signifikannya teknik rawatan Islam khususnya rawatan santau sebagai kaedah pelengkap kepada perubatan moden dalam menangani amalan santau khususnya dalam masyarakat Nusantara. Kerjasama antara perubatan Islam dan perkhidmatan perubatan moden amat penting untuk meningkatkan kualiti kesihatan masyarakat di Nusantara.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah bin 'Amru. Sahih Bukhari ()

Adynata, A., & Idris, I. (2016). Effectiveness of Ruqyah Syar’iyyah on physical disease treatment in Riau province. Jurnal Ushuluddin, 24(2), 211-233.

Ahmad, K., & Suliam, I. (2011). Rawatan Islam dan Al Quran: Turuti Kaedah dan Pendekatan dilakukan Nabi Muhammad SAW. https://umexpert.um.edu.my/public_view.php?type=publication&row=MTY5MDA%3D

Akhas. (2010). Merawat Santau dengan Daun Nangka http://mykahar.blogspot.com/2010/11/merawat-santau-dengan-daun-nangka.htm.

Al Bakri. Z. (2017). Rawatan Islam Adalah Fardhu Kifayah. 23 September 2017. https://www.darussyifa.org/?p=1631

Arieti, S., & Meth, J. (1959). American handbook of psychiatry. Rare, unclassifiable, collective and exotic psychotic syndromes, 546-563.

Awang, H. (1990). Family-based popular health culture in a Malay village in Kelantan, Peninsular Malaysia. University of Hawai'i at Manoa.

Barkatullah, A. H., & Prasetyo, T. (2005). E-Commerce Business: A Study of Security and Legal Systems in Indonesia. Yogyakarta: Student Library.

Daruputra, B. (2007). Santet: realita di balik fakta. Bayumedia.

Faiyun, O., Santosa, B., & Susatya, E. (2020). Development of “PRO Rakyat" Application for Cost Reduction and Effectiveness of Examination. Journal of Technology and Humanities, 1(2), 11-19. https://doi.org/10.53797/jthkkss.v1i2.2.2020

Fath al-Bari (10/236).

Frazer, J. G. (1942). The Golden Bough. 1 vol. edition. New York: Mac millan.

Haron, D., & Mokhtar, K. (2013). Kaedah Merawat Santau. Selangor: PTS Islamika Sdn Bhd.

Haron, D. (2011). Rawatan Penyakit Akibat Sihir, Jilid 5, Bandar Baru Bangi, Selangor: Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia (Darussyifa’), h. 161-163.

Haron, D. (2009). Sihir: Kesannya Kepada Akidah dan Bagaimana Mengatasinya. (Kertas Kerja dibentangkan dalam Muzakarah Pakar, Bentuk-bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis, Dewan Undangan Negeri Selangor, Shah Alam pada 16 Disember 2009/29 Zulhijjjah 1430H).

Haque, A. (2008). Culture Bound Syndrome and Healing Practices in Malaysia. Mental Health, Religion and Culture, 686.

Hussin, S., Rahman, N. A. A., On, L. K., & Mokhtar, M. K. (2018). Bridging Modern Medicine with Islamic Complementary Medicine: Preliminary Attempts in Malaysian Context. Adv. Sci. Lett., 24, pp. 4820–4823.

Ibn Qudamah. Al-Mughni, (8/151).

Imam Al-Dzahabi. Kitab al-Kabair (1/185).

Imam Al-Nawawi. Muslim bi Syarh al-Nawawi, (14/176).

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-33, 11 Oktober 1993.

Khairu Anuar, A. S., Tan, B. P., & Mahadir Naidu, N. B. (2021). Sensitiviti moral melalui interaksi pelajar pelbagai budaya [Moral sensitivity through the interaction of students from different cultures in school]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 41-56. https://doi.org/10.33306/mjssh/120

Nitibaskara, R. (2013). Understanding social and culture bacground. In dalam Seminar Nasional Pemasyarakatan Terpidana II, Universitas Indonesia, Jakarta.

Pandian, J. (1991). Anthropological Classification of Religious Phenomena. In C. L. Rymer, Culture, Religion and The Sacred Self. New Jersey: Prentice- Hall.

Rahman, N. A., Sukardi, S., & Husin, S. (2015). A Case Study of Modern Medical Practice and Islamic Complementary Therapy on a Patient with Over 2000 Embedded Nails. Int. J. Public Heal. Sci., 4(4), pp. 310–314.

Rahman, H. A., & Hussin, S. (2021). Case Study of Using Ruqyah Complementary Therapy on a British Muslim Patient with Cluster Headache. European Journal of Medical and Health Sciences, 3(1), 5-7.

Razali, Z. A., Rahman, N. A. A., & Husin, S. (2018). Complementing the Treatment of a Major Depressive Disorder Patient with Ruqyah Shar ‘iyyah Therapy: A Malaysian Case Study. J. Muslim Ment. Health, 12(2).

Riwayat Al-Bukhari (2766).

Riwayat Al-Bukhari (5016) dan Muslim (5844).

Riwayat Muslim (5829).

Riwayat Al-Tirmizi (1460).

Sahad, M. N., & Abdullah, S. (2013). Santau dan Masyarakat Melayu: Analisis dari Perspektif Akidah Islam. Melayu: Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu, 6(2), 223-242.

Saparudin, I. F., Sham, F. M., & Hamjah, S. H. (2014). Pemahaman Konsep Histeria dalam Masyarakat Melayu. Seminar Antarabangsa Dakwah & Etnik.

Shafie, S., & Abd Rahman, F. R. (2010). Perubatan Islam Menangkis Kejahatan Makhluk Halus (2 ed.). Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia: Sinar Zamdurrani.

Surah Al-Baqarah, 2:102

Surah Al-Falaq, 113:4.

Surah Al-Isra’: 82.

Syarh Al-Sunnah, 12/159.

Tafsir al-Qurtubi, 2/48.

Syarh Sahih Muslim 14/176.

WHO. (2013). WHO Traditional Medicine Strategy 2014-2023.

WHO. (2020). ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics ((Version :09/2020)). [Online]. Available: https://icd.who.int/browse11/lm/en#/http://id.who.int/icd/entity/1374925579. [Accessed: 07-Oct2020].

Yap, P. M. (1969). The Culture-bound Reactive Symdromes. pp. 33-53, in CAUDILL W.-LIN T. (curator), Mental Health Research in Asia and the Pasific. East-Western Center Press, Honolulu.

Younis, M. S., Lafta, R. K., & Dhiaa, S. (2020). Faith healers are taking over the role of psychiatrists in Iraq. Qatar medical journal, 2019(3), 13.

Downloads

Published

2022-03-11

How to Cite

Mohd Yusoff, A. N., Ismail, N. R., & Kassan, M. (2022). Kesan dan Amalan Santau dalam Budaya Masyarakat Nusantara. ANP Journal of Social Science and Humanities , 3, 17-29. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp.3.2022